Jeg har været borgmester i Esbjerg Kommune siden 1. januar 2018, og er klar til at fortsætte som hele kommunens borgmester, hvis vælgerne giver opbakning dertil. Har været medlem af Esbjerg Byråd siden 2010, og har en bred erfaring fra det private erhvervsliv.
Følg mit politiske arbejde
Velkommen til min hjemmeside, hvor du kan blive lidt klogere på hvem jeg er, og hvad jeg står for. Du kan også se nogle af mine seneste opslag på Facebook og Twitter, hvor jeg jævnligt skriver om mine politiske aktiviteter.
Du er altid velkommen til at kontakte mig, hvis der er spørgsmål eller kommentarer til hjemmesiden, de politiske aktiviteter eller noget helt tredje.
FORÅRETS SIDSTE BYRÅDSMØDE
Selvom de lyse sommeraftener er over os, var solen for længst gået ned, da jeg forlod rådhuset i aftes efter et historisk langt byrådsmøde. Der var store og vigtige sager på dagsordenen, som gav anledning til en lang aften med debat og afstemninger om mange sager. Dejligt at både byråd og borgere engagerer sig i vigtige sager, og jeg vil herunder lige nævne nogle af de sager vi drøftede:
NYT LOKALPLANFORSLAG FOR DOKKEN:
Området omkring Dokken blev taget ud som havneområde i 2004 og har siden været en del af Esbjerg bymidte rent planmæssigt. I 2012 blev den nuværende lokalplan vedtaget af et enigt byråd, hvor alle partier stod bag, hvor mulighederne for kontorbyggerier, hotel og detailhandel blev defineret. I går skulle vi forholde os til at sende et nyt lokalplanforslag i høring, som indskrænker mulighederne for detailhandel, da det jo ikke giver mening at bygge store butikker på Dokken-området, ligesom den nye plan giver mulighed for, at der kan bygges endnu et kontorhus, et parkeringshus og så kan Retten i Esbjerg bygge til, så de kan få skabt gode rammer til at håndtere særligt børnesager. Og så er der i den nuværende plan langt mere fokus på byrum og gode rammer for byliv på et areal, der jo ikke længere har nogen rolle i havnens drift.
Nogle partier fremkom med bekymringer for havnens virksomheder, hvilket naturligvis er vigtigt at forholde sig til, da hele præmissen for aktiviteter på Dokken er, at havnens drift kan fortsætte uændret og udvikle sig. Det nye udkast til lokalplan giver dog ikke muligheder for andet end det man allerede i dag kan, men det sætter nogle klare rammer for de byggerier der kan etableres på området, hvilket jo skaber klarhed for alle. Et stort flertal var heldigvis klar til at sende planen i høring - og så kan borgere og virksomheder jo give deres besyv med inden planen behandles igen engang i efteråret. Høringen bliver naturligvis ikke alene i sommerferien, som nogen også fejlagtigt påpegede i byrådssalen - vi har kun interesse i at give borgere og virksomheder mulighed for at komme med input.
RAMMER FOR FRIVILLIGE SOCIALE FORENINGER
Efter mange drøftelser i fagudvalget, var byrådet i går klar til at vedtage nye opdaterede kriterier for at foreninger kan søge de såkaldt paragraf 18 midler, som er dedikeret til frivilligt socialt arbejde. Det er en opgave de tidligere byråd har givet det nuværende, da der var behov for at få kigget de kriterier igennem, og det var efter en god proces lykkedes udvalget at samles om nye retningslinjer. På byrådsmødet kom Enhedslisten så med nogle forslag til præciseringer og tilføjelser, og efter en længere debat blev det besluttet at flere af disse input også indarbejdes i kriterierne, så vi dermed kan få åbnet for ansøgningerne som planlagt den 1. august 2026.
BYGGERI PÅ ADGANGSVEJEN
Et af de projekter der har givet mest debat i de seneste måneder, er et forslag om at bygge et erhvervsbyggeri på Adgangsvejen 9. Et projekt i fire faser, hvor der allerede i 2024 blev givet en principiel godkendelse til et byggeri (fase 1). De tre ønskede tilføjelser var dog blevet trukket af bygherren inden den politiske behandling, så udvalget var enige om, at der nu skal udarbejdes en ny lokalplan for området mellem Stormgade og Nyhavnsgade. Sagen i byrådet handlede derfor om, hvorvidt det nuværende byråd skulle trække beslutningen fra 2024 tilbage og nægte en virksomhed at bygge det erhvervsbyggeri de med rette kunne forvente at måtte opføre oven på en tidligere byrådsbeslutning.
Det har været og er en dilemmafyldt sag, hvor borgere er bekymrede for at udsigten fra Klevestien begrænses og beboere i området er naturligvis ærgerlige over, at de kan miste lidt af deres udsigt til havn og hav - men omvendt har en virksomhed, der har brug for at udvide jo en berettiget forventning om, at man kan bygge det som den nuværende lokalplan tillader. Debatten havde mange vinkler - men et flertal fastholdt at man skal kunne regne med byrådets tidligere beslutninger - det er almindelig ordentlighed. Og når det så som i går suppleres med en klar vurdering fra forvaltningen om, at hvis man ikke gav virksomheden lov til at bygge, ville kommunen med stor sandsynlighed blive underkendt i planklagenævnet, blev den tidligere beslutning fastholdt. Bygherren har dog i mellemtiden gjort bygningen lidt mindre og forsøgt at tilpasse sig de meldinger, der er blevet givet fra forskellige parter omkring det.
DIVERSE ANDRE SAGER
Der var naturligvis en række andre sager på dagsordenen - og et par eksempler på det var, at vi nu er lykkedes med at sælge så meget erhvervsjord, at vi allerede kan afdrage over 100 mio. kr. på det lån vi optog tidligere på året. Det var et af de store emner i efterårets valgkamp, da flere mente at de store investeringer i jord, gav kommunale økonomiske begrænsninger. Nu går det så heldigvis planmæssigt med salget, så vi dermed kan afdrage på de lån vi har optaget i den forbindelse.
DATACENTER I BRAMMING - SPØRGETID
For første gang i flere år, var byrådets spørgetid i brug, da to borgere fra Bramming havde stillet spørgsmål til byrådet omkring det påtænkte datacenter ved Bramming. De havde bekymringer omkring de påvirkninger et datacenter vil give de nærmeste naboer og ville gerne sikre sig, at kommunen sikrer en god proces og mere information. Spørgsmålene omkring økonomisk kompensation fyldte også.
Jeg forsøgte at redegøre for, at vi naturligvis tager deres bekymringer alvorligt og gerne vil sikre en god proces - og forsøge at finde balancerne. Det er jo grundlæggende positivt, at en virksomhed har valgt Bramming og Esbjerg Kommune til - det kan skabe både aktivitet, vækst og forhåbentlig sikre grøn og billigere varme i Bramming - men det er helt naturligt, at der er bekymringer for størrelsen af byggeriet, støj, lys osv. De ting skal vi sikre åbenhed omkring. Lokalrådet i Bramming har været en god samarbejdspartner, og der har allerede været arrangeret to borgermøder hvor Microsoft og kommunen har svaret på de spørgsmål der måtte være. Og den del fortsætter naturligvis.
Nu har Lokalrådet så nedsat en særlig datacenter-gruppe, som vi fra kommunens side hilser meget velkommen, så vi kan få en dialog med dem om, hvordan vi sikrer en god proces herfra. Det er alle interesseret i - også Microsoft, som jo rigtig gerne vil være en god nabo.
Det var et kort rids af et langt byrådsmøde. Nu er der sommerpause for politiske møder indtil august måned - så nu kan de næste par uger bruges på at få håndteret en række andre vigtige emner inden sommerferieperioden for alvor melder sig.
Flagene var hejst på Mandø i går, da anerkendelsen som “årets ø” 2026/2027 blev uddelt i Stalden på Vadehavets Perle, som formand for Fællesrådet Claus Christensen fik flettet ind i sin tale.
Jeg lagde selv vægt på det gode samarbejde og de mange frivillige - som både er fastboende og fritids-ø-boere - for uden alle de ildsjæle, havde vi ikke nået så meget og så langt.
Det er altid noget særligt at besøge Mandø - køreturen på havbunden dertil og dermed den totale afhængighed af tidevandet, gør at man allerede på vej dertil får tankerne hen på naturens orden. Og de mange fantastiske naturoplevelser øen så byder på når man ankommer, gør det jo kun endnu bedre.
Stort tillykke med anerkendelsen - og de 50.000 kr der fulgte med👏👏
RYK IND RIBE - Lokale nyheder har skrevet en fin artikel fra begivenheden - den kan læses her:
Rekordstort fremmøde til årsmødet i Esbjerg Havn, hvor vi fik talt en hel del om klima og energi.
Formand Søren Gade præsenterede de mange tiltag og det flotte økonomiske resultat for 2025, hvor der på trods af store investeringer var skabt et flot overskud.
Dejligt at køre de eksterne indlægsholder - Brian Vad Mathiassen fra Aalborg Universitet og Peter Matthiesen fra DSV - Global Transport and Logistics tale positivt om aktørerne i Esbjerg, hvor havn, kommune og virksomheder spiller flot sammen. Og de så begge lyst på fremtidsmulighederne, da vi har været og er god til at gribe👌
Dejligt at gå optimistisk og opløftet på weekend efter et godt arrangement 🙂
Madsen - officiel indtog Torvet til Esbjerg Festuge i aften - og hvilken oplevelse for de mange fremmødte. En fantastisk koncert med nostalgiske numre, og fremført så
Johnny Madsen ville være stolt🙏
Og næste generation er også noget ved musikken, hvilket blev klart for alle, da Ziggy Madsen - tredje generation Madsen også indtog scenen og viste sine evner på guitaren. Rasmus fik selv sin debut på selvsamme scene i 1997, da Johnny tog ham med op og spille på Torvet til Festugen - og i dag fik Ziggy så samme mulighed. Og det gjorde han godt👌
“Det må han have fra moderen”, som Rasmus tørt konstaterede bagefter🙈
Fin optakt til eksamen i fysik, som han åbenbart skal til i morgen. Held og lykke med det 🙏
Efter to døgn med intense forhandlinger har vi nu indgået en økonomiaftale med regeringen, så de økonomiske rammer for kommunerne for 2027 nu er på plads. Men inden vi kan sige, hvad der konkret betyder i Esbjerg Kommune, går der endnu nogle uger, da aftalen lige skal rulles igennem hele “tilskud og udligningsmøllen” hen over sommeren.
Og selvom regeringen har lovet mange gode ting på kommunernes vegne i regeringsgrundlaget, måtte vi alligevel igennem nogle hårde forhandlinger for at blive enige om rammerne. Både om økonomien - men ikke mindst om en række andre emner, hvor vi skulle sikre at regeringens ambitioner ikke ender i et rent bureaukratisk monster af registrering og afrapportering.
Aftalen er økonomisk rigtig fornuftig ved første øjekast - et pænt løft af servicerammen og et pænt beløb til at kunne foretage de nødvendige investeringer. Men under overfladen gemmer sig også regninger, da fx omkostningerne på det specialiserede socialområde er steget med raketfart i alle kommuner og omkostningerne til en dom for deltidsansatte venter på en endelig afregning.
Det er økonomisk set en af de største aftaler der er indgået nogensinde - men det skal ses i lyset af, at de økonomiske udfordringer aldrig har været større - så selv om vi tilføres et stort milliardbeløb, er regningen i nogle kommuner endnu større, end den andel man vil få.
Vi lykkedes med at få det særlige finansieringstilskud fastholdt, og få et historisk højt beløb til den kommunale service - så jeg er overordnet set meget tilfreds med aftalen, med en forhåbning om, at vi samlet set kan få mulighed for mindst at fastholde serviceniveauet i Esbjerg Kommune og undgå at skulle drøfte store spareforslag ved dette års budgetlægning.
På trods af en god aftale venter dog stadig store emner der skal drøftes og afsættes midler til. De store ambitioner på folkeskoleområdet er ikke indfriet i denne aftale - det var regeringen endnu ikke klar til, ligesom der venter store områder som klimasikring, beredskab osv. som skal drøftes og håndteres senere.
Men nu er der er godt fundament for budgetlægningen i Esbjerg Kommune - og med aftalen her, kan vi køre en nogenlunde normal proces på trods af den forsinkelse der er sket pga den lange regeringsdannelse.
Er checket ind i KL-huset for at bruge dagen på den årlige armlægning med regeringen om kommunernes økonomi. Der er berammet møder hele dagen, så vi må se om det lykkes at nå til enighed om en god aftale - det afhænger i høj grad af, om regeringen er klar til at levere på de valgløfter de kom med før folketingsvalget og de gode intentioner der står i regeringsgrundlaget.
Mange kommuner er presset af stigende udgifter på især det specialiserede socialområde - og det gælder også i Esbjerg Kommune, men også en række andre steder - og det skal en økonomiaftale gerne afspejle, så vi reelt har mulighed for at levere god kommunal service til både de mange og de få, de unge og de ældre osv.
I KLs bestyrelse er vi godt forberedte og har argumenterne i orden, så nu håber vi så at Pia Olsen Dyhr og Peter Hummelgård er klar til at levere en god og rimelig aftale på regeringens vegne. Det er helt nødvendig, hvis vi skal have mulighed for at sikre flere voksne til de mindste børn, en bedre folkeskole, værdig ældrepleje osv. Og ud over “den daglige drift” som i kommunale termer hedder “service” er der behov for et løft af anlægsrammerne, så vi fx kan få renoveret vores folkeskoler og løftet de øvrige nødvendige investeringer ude i kommunerne.
Havde i dag fornøjelsen af at besøge Liam og Tristan, som begge er en del af den nye juniormesterlære-ordning, og har i dette skoleår været hos Arkil to dage om ugen. I øjeblikket er de begge igang i Kongensgade i Esbjerg.
På fredag fejrer vi de første elever har bestået 9. klasse på denne nye ordning, som har et kæmpe potentiale for unge, der gerne vil have en mere praktisk skoledag - og som tror de vil gå den faglærte vej.
Liam går i 8. kl på Præstegårdsskolen og har sikret sig et sommerferiejob hos Arkil - og er helt klar på at skulle være håndværker. Det samme er Tristan som afslutter 9. kl på Danmarksgades skole og i morgen skal til evaluering på forløbet sammen med lærer, virksomhed og koordinatorerne.
Dejligt at se glæden i øjnene på de to drenge, når de stolt fortæller om de opgaver de løser og de projekter de har været involveret i.
Arkil har også kun gode erfaringer med ordningen - så jeg håber at endnu flere unge og flere virksomheder er klar til at gå denne vej.
Venstre vil være borgernes garant for at skattekronerne
bruges bedst muligt. Det betyder at vi hele tiden vil se på, om der er nogle
opgaver, som kommunen kan løse anderledes eller mere effektivt. Vi vil arbejde
for at borgerens møde med kommunen er så smidigt og ubureaukratisk som muligt.
Vi vil være kendte for at den kommunale service…